گذشته از ارتباط غیر خطی مقاطع داخل متن (پارالل)، گاه یک مقطع یا یک بیت کاملاً از قبل و بعد از خود جدا و منقطع است به گونه‌ای که خواننده با رویکرد جزء‌نگرانه آن را بی‌ربط حس می‌کند، لیکن اگر همین مقطع منقطع از قبل و بعد با ساختار کلی متن با رویکرد کل‌نگرانه مطالعه شود، کاملاً‌ مرتبط با متن ظاهر می‌شود؛ یعنی ماتن گاه جزئی از نظام حاکم بر متن را که از متن جا مانده و تکمیل کننده است، در مقطعی لابه‌لای متن قرار می‌دهد که تنها کسی متوجه ضرورت آن می‌شود که با نظام حاکم بر متن و ساختار آن آشنا باشد.

نگاه توأم جزء‌نگرانه و کل‌نگرانه و ساختاری به سوره‌های قرآن لازمه تفسیر زیبایی‌شناختی شش ضلعی است و در نوع تفسیر زیبایی‌شناختی ساختاری جای می‌گیرد.