روایت یاد شده در منابع شیعی نیز با تفاوتهایی آمده است:
«عیاشی به سند خود از سعد بن طریف نقل کرده است که گفت: از امام باقر ع شنیدم که فرمود: رسول خدا ص فرمود: «أعطیت الطوال مکان التوراة، و أعطیت المئین مکان الانجیل، و أعطیت المثانی مکان الزبور، و فضلت بالمفصل سبع و ستین سورة».[5]
مرحوم کلینی نیز از سعد اسکاف از پیامبر اکرم ص روایت مشابهی نقل کرده است که اختلاف جزئی دارد: «أعطیت السور الطوال مکان التوراة، و اعطیت المئین مکان الإنجیل، و اعطیت المثانی مکان الزبور، و فضّلت بالمفصّل ثمان و ستون سورة، و هو مهیمن على سائر الکتب»[6][I2] .
مقایسه این روایات با ترتیب موجود قرآن هماهنگی بسیاری را گوشزد میکند و نشان میدهد همانگونه که نحاس فهمیده، شخص پیامبر اکرم ص در ترتیب موجود نقش اساسی داشته است.
[1] . ر.ک: ر.ک: البرهان 6/ 258، و المناهل 1/ 289.
[2] . رواه أحمد فی المسند 4/ 107، و الطبرانی فی المعجم الکبیر( 186- 187) 22/ 75- 76، و فی مسند الشامیین( 2732)، و الطیالسی( 1012). قلت: و سنده حسن إن شاء اللّه تعالى؛ نیز ر.ک: الإتقان فی علوم القرآن، سیوطی، ج1، ص: 222.
[3]. رواه أحمد فی المسند 4/ 107، و الطیالسی( 1012)، و الطبرانی فی المعجم الکبیر( 186- 187) 22/ 75- 76، و فی مسند الشامیین( 2732). قلت: سنده حسن إن شاء اللّه تعالى؛ الإتقان فی علوم القرآن، سیوطی، ج1، ص: 206.
[4] .
[5] . تفسیر العیاشی، محمد بن مسعود، 1/ 25. و عن واثلة بن الاسقع- رضی اللّه عنه- أن رسول اللّه- صلى الله علیه و آله)- قال:
أعطیت مکان التوراة السبع، و أعطیت مکان الزبور المئین، و أعطیت مکان الانجیل المثانی، و فضلت بالمفصل، رواه أحمد، و فی إسناده عمران القطان، انظر: الترغیب و الترهیب، المنذری، 2/ 368.
[6] . الکافی: ج 2 ص 601 ح 10 کتاب فضل القرآن.