وَقَالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَکُمْ طَالُوتَ مَلِکًا ? قَالُوا أَنَّى? یَکُونُ لَهُ الْمُلْکُ عَلَیْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْکِ مِنْهُ وَلَمْ یُؤْتَ سَعَةً مِنَ الْمَالِ ? قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَیْکُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ ? وَاللَّهُ یُؤْتِی مُلْکَهُ مَنْ یَشَاءُ ? وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ ?بقره، 247?

و پیامبرشان به آنان گفت: بی تردید خدا طالوت را برای شما به زمامداری برانگیخت. گفتند: [شگفتا!] چگونه او را بر ما حکومت باشد و حال آنکه ما به فرمانروایی از او سزاوارتریم، و به او وسعت و فراخی مالی داده نشده [پس ما کجا و زمامداری انسانی تهیدست کجا!؟] [پیامبرشان] گفت: خدا او را بر شما برگزیده و وی را در دانش و نیروی جسمی فزونی داده؛ و خدا زمامداریش را به هر کس که بخواهد عطا می کند؛ و خدا بسیار عطا کننده و داناست. 

یعنی او را اولاً: خدا بر شما فرمانده قرار داد و ثانیاً: دلیل این انتخاب دو ویژگی است که او داشت و شما نداشتید: علم و قدرت.

همین معنا را می‌توان در سوره صاد دید: 

وَاذْکُرْ عِبَادَنَا إِبْرَاهِیمَ وَإِسْحَاقَ وَیَعْقُوبَ أُولِی الْأَیْدِی وَالْأَبْصَارِ ?ص، 45?

و بندگان ما ابراهیم و اسحاق و یعقوب را یاد کن که دارای قدرت و بصیرت بودند. 

بصیرت و قدرت، ویژگی انبیای الهی و جانشینان آن‌هاست.

حال ما و اهل تسنن در اولین خلیفه و امام بعد از پیامبر اکرم ص اختلاف داریم، بر اساس این آیات حضرت علی ع به دلیل برتری فوق العاده علمی و قدرت و توانایی بر دیگران، امام و خلیفه بلافصل بعد از پیامبر اکرم ص است. در باره علم و قدرت حضرت علی ع نیاز به بحث نیست و انا مدینة العلم و علی بابها و جنگ‌آوری آن حضرت در جنگ های بدر، احد، احزاب، خیبر و ... بر کسی پوشیده نیست.